محمدرضا عنانی سراب؛ امیر کاردوست
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 112-89
چکیده
علیرغم کاربردهای مفید زبانشناسی پیکره ای در آموزش زبان، این حوزه هنوز در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به مفهوم عام آن راه نیافته است. به نظر می رسد دلیل عمده آن فقدان آموزش معلمان و کمبود منابع و تجهیزات از جمله رایانه در کلاسهای درس می باشد. این نکته به خوبی روشن شده است که آموزش و یادگیری افعال دو کلمه ای به دلیل عدم شفافیت ...
بیشتر
علیرغم کاربردهای مفید زبانشناسی پیکره ای در آموزش زبان، این حوزه هنوز در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به مفهوم عام آن راه نیافته است. به نظر می رسد دلیل عمده آن فقدان آموزش معلمان و کمبود منابع و تجهیزات از جمله رایانه در کلاسهای درس می باشد. این نکته به خوبی روشن شده است که آموزش و یادگیری افعال دو کلمه ای به دلیل عدم شفافیت معنایی و تفاوتهای ساختاری بین زبان انگلیسی و زبان مادری زبان آموزان با دشواری همراه است. به منظور مطالعه ارزش آموزشی کاربرد زبانشناسی پیکره ای در بافت آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر فعالیت های مبتنی برفهرست واژگانی روی کاغذ به عنوان جانشینی برای فهرست واژگانی الکترونیکی در مقایسه با فعالیت های مبتنی بر داده های واژگانی استخراج شده از فرهنگ لغت در کوتاه مدت و بلند مدت طراحی شد. برای رسیدن به این هدف، در پژوهش حاضر طرح پژوهش شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده های پژوهشی برگرفته از پس آزمون آنی و با تاخیر نشان داد که فعالیت های مبتنی بر فهرست داده های واژگانی به یادگیری بیشتری می انجامد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان چنین استدلال کرد که این گونه فعالیت های آموزشی را می توان به شکل موثری در کلاسهای زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به کار گرفت و از طریق آن زبان آموزان را در تلاشهای یادگیری به سمت خوداتکایی بیشتر سوق داد.